Корни (Часть 4)

Кафедральный собор Реймса

«Україна» й «українці» був, зрештою, не чим іншим, як протидією асиміляційним процесам, політиці денаціоналізації, розчинення його в «общерусском море», котра невідступно проводилася правлячими колами Російської імперії. І характерно, що цей перехід активніше проходив і раніше завершився в реґіонах України, ближчих до Росії, тоді як у західних реґіонах, суміжних із польським етносом, довше зберігалися етнічні самовизначення «Русь» і «руський» («русинський”).

Оскільки ж терміни «Русь» і «руський» у XVIII-XIX ст. остаточно закріплюються за Росією і росіянами, то це сприяло вкоріненню характеризованої вище етноісторичної схеми, за якою Київська Русь є прямою попередницею Росії, початковим етапом її історії. Україна ж у цій схемі виглядає якимось пізнішим і побічним продуктом історичного процесу, що постав внаслідок литовсько-польських завоювань і відокремлення від Росії, як писав у свій час О. Пушкін. Цю схему «приймає безкритично й західний світ, і нам ще довго доведеться проти цих закорінених поглядів (чи пересудів) боротися».

…Першою такою відомістю в науці вважається коротке повідомлення «Бертинських анналів» за 839 рік про прибуття до імператора франків Людовика Благочестивого, разом з візантійськими послами, послів «народу россів», котрі не могли виїхати на батьківщину прямим шляхом по Дніпру, оскільки цей шлях перетяли ворожі варварські племена, і змушені були добиратися обхідним шляхом через Західну Європу (докладніше див. 411, с. 60-63). Під 959 роком західні хроніки повідомляють про посольство княгині Ольги до майбутнього німецького імператора Оттона І з проханням прислати на Русь єпископа та священиків; Оттон І з радістю вхопився за цю можливість схилити Русь до «західного християнства» і послав до Києва єпископа Адальберта; проте місія останнього зазнала повної поразки.

Але найбільше «руських відгуків» у західних хроніках відноситься до часу розквіту Київської держави, до XI і першої половини XII ст. Не входячи в докладний розгляд цього питання, ґрунтовно висвітленого в науковій літературі, вкажемо на окремі, найяскравіші факти, в яких розкривається основний зміст і характер сприймання Русі авторами західних хронік.

…Вона їм уявлялася великою й могутньою державою на європейському сході, і вони незмінно називають її rerum, що означає велику державу з сильним правителем на чолі, а великий Київський князь у них іменується «Rex Ruthenorum» або навіть «potentissimus Ruthenorum Rex».

У такому плані, зокрема, характеризує Київську Русь Адам Бременський, видатний географ XI ст., у своїй «Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum». Про місцезнаходження Русі тут говориться, що це «найдальша і найбільша країна слов’ян» (698, с. 274). Адам Бременський знав про природні багатства Русі, і він порівнює її зі «зрошеним садом, виповненим усілякими благами» (там само). Київ, столиця Русі, характеризується у Адама Бременського як «aemula sceptri Constantinopoli et classicus decus Graeciae», тобто як «суперник Константинополя і найкоштовніша окраса грецького світу». Хроніка Адама Бременського цікава й тим, що в ній висвітлюються різні аспекти тогочасних контактів Русі й Скандинавії. Йдеться в ній про шлях, що розпочинався в Данії, проходив по Балтійському морю і завершувався в Русі, чим засвідчується усталеність названих контактів. Повідомляє Адам Бременський і про династичні зв’язки Русі зі скандинавськими королівствами, що набрали постійного характеру. Ці ж династичні союзи, як уже мовилося вище, в часи Середньовіччя були, власне, формою політичних зв’язків.

Цікаві відомості про Русь кінця X — початку XI ст. містить «Хроніка» Тітмара Мерзебурзького, зокрема про походи польського короля Болеслава Хороброго на Київ у 1013-1018 рр. Розповідаючи про ці походи зі слів саксонців, посланих німецьким імператором Генріхом II на допомогу польському королю, Тітмар передає їхній подив розмірами й багатством столиці Русі: «У великому цьому місті, яке служить столицею держави, є понад чотириста церков і вісім торжищ, а народу незліченна сила» (цит. за: 92, с. 1-2). Звичайно, не обійшлося тут без перебільшень, — зокрема, фантастичним є число церков, назване Тітмаром, але цілком безперечний той факт, що за масштабами того часу Київ дійсно був великим містом, яке вражало іноземців.

Окреме місце в тогочасних пам’ятках посідає послання єпископа Бруно Кверфуртського до імператора Генріха II, в якому розповідається про перебування автора на Русі за часів князя Володимира. Єпископ Бруно був місіонером і займався наверненням язичників до християнства; до Києва 1007 року він, очевидно, прибув зі спеціальним завданням папської Курії. Єпископ був гостинно прийнятий у князівському дворі; при цьому, як пише Бруно, князь Володимир цілий місяць умовляв його відмовитися «йти до такого дикого народу (печенігів), запевняючи, що це означає вірну загибель. Пересвідчившись, що умовляння даремні, князь з усім військом два дні супроводжував мене до найвіддаленіших кордонів своєї держави, які з метою оборони від ворога на великому просторі зміцнені завалами» (82, с. 12). Для Бруно Русь — християнська країна, опора й спільник у його місіонерській діяльності, а князь Володимир —це «правитель русів, славний могутністю і багатством» (“magnus regno et civitiis rerum”). Цікаво зазначити, що образ Володимира, намальований Бруно в його посланні, в основних рисах нагадує той, що знаходимо в літописі Нестора і в билинах.

…«Саґа про Олафа Трюґґвасона» посідає в «Геймскрінґлі» одне з почесних місць, оскільки її герой, конунґ Олаф Трюґґвасон (994-1000) був дуже шанований у середньовічній Норвегії та Ісландії як перший християнин на норвезькому троні й прямий попередник Олафа Святого. Сноррі змалював його ідеальним конунґом, у якому втілились усі кращі якості правителя. В цій славетній сазі є два «руські епізоди», різні за змістом і характером. Перший з них, як встановлено дослідниками (609; 658; 679; 793), має цілком історичний характер. Це розповідь про те, як у дитинстві Олаф потрапив до країни Ґардаріки, тобто до Русі, де його виховали конунґ Вальдемар (князь Володимир) і його дружина Аллогія (княгиня Ольга). Як бачимо, княгиню Ольгу, матір Володимира, Сноррі перетворив на його дружину, причому характерно, що в сазі вона виступає не під власним скандинавським ім’ям (Helga), а під ім’ям Аллогії (Allogia), яке є вивідним від слов’янізованого імені Ольга. Вирісши, Олаф повернувся на батьківщину, здійснив багато походів і подвигів, а потім мав видіння, в якому йому було велено вирушити до Греції, прийняти там християнську віру й поширювати її серед інших народів. На зворотному шляху з Константинополя герой саґи навідується до Києва, де переконує своїх колишніх виховників, Вальдемара й Аллогію, прийняти християнство.

…Серед саґ «Геймскрінґли» найбагатша «руськими епізодами» «Саґа про Гаральда Сіґурдарсона», герой якої, вояк-авантурник і скальд, пізніше король Норвегії (1046-1066), належить до найяскравіших і найколоритніших постатей скандинавського середньовіччя. Ще юнаком Гаральд, після поразки його брата конунґа Олафа, втік до двору Ярослава (1031 р.) і допомагав йому у війнах з печенігами, про що свідчать і руські літописи. В Києві він закохався в Єлизавету, дочку Ярослава Мудрого, і перш ніж просити її руки вирушив зі своїм загоном на пошуки слави й багатства, заручившись попередньою домовленістю з князем. Він служив у візантійського імператора, відзначився у війнах, що їх вела імперія в Італії, Африці та Малій Азії, побував як паломник у Єрусалимі і лише 1042 року повернувся до Києва й одружився з Єлизаветою. Невдовзі по тому він вирушив на батьківщину, відвоював королівський трон і впродовж двадцяти років правив Норвегією, відзначаючись твердістю і жорстокістю.

…Багато суперечок викликала ісландська «Саґа про Ода Стрела», сюжет якої збігається з оповіданням про Олега Віщого в «Повісті временних літ». У названій сазі йдеться про те, як чаклунка напророчила Одові Стрелу, що він прийме смерть від свого коня, і той негайно вбив свого бойового товариша і закопав його в землю. Однак пророкування віщунки збулося: повернувшись через багато років додому, Од Стрел помер від укусу змії, яка виповзла з черепа його коня. Збіжність сюжетів тут цілком очевидна, і питання полягає в тому, який із цих творів, ісландська сага чи давньоруське літописне оповідання, є першоджерелом, а який наслідуванням. О. І. Лященко у спеціальній студії доводив скандинавське походження цього леґендарного сюжету і на доказ цього навіть пробував найменування Олег Віщий вивести з ісландської мови (610). Протилежний погляд висловив інший дослідник, К. Тіандер, висуваючи як арґумент більшу сюжетну завершеність і цілісність літописного оповідання про Олега Віщого (716, с. 235-245). Розвідку на цю тему написав також І. Франко, схиляючись у ній до версії, що першоджерелом сюжету є давньоруське літописне оповідання (738).

ЭПИЛОГ

На этом я просто закончу цитирование этого текста и даже не стану в который раз повторять то, что здесь уже написано десятки раз о том, что Русь это Украина, а Московия или «Россия» – осколок орды, а обращу внимание всех, кто прочел этот текст на одну важную деталь, вытекающую из всех этих цитат.

Вот прямо сейчас, если вы находитесь дома, внимательно посмотрите по сторонам, а если не дома – возьмите в руки телефон и откройте галерею. Что вы там увидите? Наверняка – собственные фотографии и фотографии родственников или дорогих вам мест. Так было всегда. Человеку свойственно сохранять память о чем-то важном для себя, своего рода и и своего народа. По отношению к этой памяти и происходит идентификация любого человека или государства.

Нотр-Дам Реймс, в котором была коронована княжна Анна

Просто посмотрите, как европейские страны хранят память о делах минувших. И чем дальше эти события отстоят по времени, тем тщательнее хранят память о тех старых временах. Например, во французском Реймсе до сих пор стоит собор Нотр-Дам, в котором короновалась большая часть королев Франции, и где, кстати, была королева Анна, дочь княза Владимира, вышедшая замуж за короля Генриха 1. То же самое в любой нормальной стране.

Как бы ни складывались события, а память о прошлом там хранят как святыню. И вот теперь просто посмотрите на этот краткий список того, где Русь была запечатлена в летописях других стран и народов и на протяжении 300 лет оккупации Украины именно это не интересовало ни «российских» историков, ни совковых, ни снова «российских». Так бывает лишь в одном случае, когда это – не твоя история и когда она тебе не дорога.

Нот Дам Реймс, список королей, которые здесь короновались

Оно и понятно, ведь если взять и ввести это в курс их истории, то там везде будет «Киев – Русь» и рушится все то, что они лепили под видом истории. Но насколько же они промыли мозги украинцам, что и большинству из них это стало тоже не интересно. А чтобы понять, насколько Московия абсолютно ядовитая дрянь, надо понять, что и свою собственную, настоящую историю они убили наглухо. Московия не просто страна – фейк, это страна – рак, убивающий все, куда она проникает. Вот ее суть, а нам надо расчищать свою суть, не имеющую ничего общего с этим лепрозории.

В общем – прочтите предложенный текст по ссылке в 1 части, а мы однажды вернемся к нему еще раз, но несколько с другой точки зрения. Будет интересно!

28 Comments on "Корни (Часть 4)"

  1. Hawkeye | 03.05.2020 at 16:02 |

    Цікаво. Пізнавально. Дякую!

  2. Ольга | 03.05.2020 at 16:06 |

    Спасибо, очень интересно!

  3. “Звичайно, не обійшлося тут без перебільшень, — зокрема, фантастичним є число церков, назване Тітмаром” (с)
    *****
    Мабуть, він врахував до їхнього числа і надвірні каплички.
    В усякому разі, така кількість мені не видається фантастичною, навіть зважаючи на тогочасну кількість населення Києва. Навіть зараз, коли я проводив доволі обмежену територіально екскурсію Старим Подолом – https://defence-line.org/2020/01/timur-o-podole-prazdnichnoe-otstuplenie/ – критики написали в коментарях, що на маршруті забагато церков… І це після сталінської “безбожної п’ятирічки”, під час якої стільки всього поруйнували!.. Отож я схильний довіряти Тітмару.

  4. Юрій | 03.05.2020 at 16:29 |

    В текст автора вкралася неточність французька королева Ганна була донькою київського князя Ярослава, а князь Володимир був її дідом. До речі в наведених цитатах також княгиня Ольга чомусь згадується як чи то дружина чи то мати князя Володимира хоча насправді він був її онуком, а її сином був Святослав.

    • anti-colorados | 03.05.2020 at 18:24 |

      Если вы давно на ресурсе, то могли заметить, что часть ошибок исправляется, а часть – нет. Особенно – в таких темах. Как на меня она – рискованная, будут читать или уснут. Поэтому, когда спотыкаются, как вы, и пишут, что заметили, меня это радует. Не уснули. 😉

      • В даному разі Ви ЦИТУЄТЕ (!) монографію Дмитра Наливайка. Отож це його косяк, а не Ваш. І виправляти чужу цитату ви не можете. 🙂

    • moisha | 03.05.2020 at 18:25 |

      Теж завернув увагу. Можливо, малась на увазi мати Вододимира Малуша. Легка схожiсть з Allogia, Тим бiльше, для скальда та хронicта деякi iноземнi звуки за деякий промiжок часу можуть набирати iншого забарвлення. Та i наш Ярослав Мудрий для норвежцiв – це Ярiцлейв Скупий.

  5. “Як бачимо, княгиню Ольгу, матір Володимира, Сноррі перетворив на його дружину” (с)
    *****
    Автор же цитованої монографії – Дмитро Наливайко з якогось дива перетворив княгиню Ольгу з БАБУСІ князя Володимира на його МАТІР!!! Хоча матір’ю Володимира була така собі Малуша – ключниця Ольги, наложниця князя Святослава і сестра воєводи Добрині…
    Ох, ці вже мені історики, хвостом їх по голові!.. (с)

  6. Так как рождение стран и наций принято начинать с мифа, То я сторонник центрально-европейского, И было три брата, Чех, Лях, и Рус, И если земли последних мы как то представляем, то земли Чеха, это Пражская культура, от Альп до Балтики, Небольшой мазок к Оттону 1, Парень сменил франкскую династию Каролингов на свою Саксонскую, и все бы хорошо, но он еще разговаривал на словянском языке! Результат ассимиляции западных лужецких словян, так же как и лютичей, Пруссия, бодричей, Померания, От Чеха осталось немного,И желания Оттона 1 к Русу, как и у Ляха Болеслава объяснимо, Тут недавно поднималась проблема наших границ, И когда житель Запорожья будет точно знать, что Хорват или Поляк ему ближе по корням чем москаль или сибиряк, пазл нашей истории сложится, И да за Запорожье, обратите внимание, основатель первой Сичи, Криштоф Косинський, вот совсем украинская фамилия! Да и основатель второй такой же, На всех картах Русь нас рисуют на юге по Днепру, Лож! Просто Сарматские земли Роксолан граничат с родственными Булгарскими, Поэтому Тмутаракань, Князь Игорь, Битва при Калке, да и путь из варяг в греки здесь был нормальным, тоже о многом говорит,Главная беда этой культурной общности, это конечно наступление мировых религий, Католицизм, православие, ислам, нанесли огромный урон, порвав ее части противников, Идея империи слабое подобие того урона!

    • “…основатель первой Сичи, Криштоф Косинський, вот совсем украинская фамилия!” (с)
      *****
      ????????????????
      Чого-чого???
      З якого це дива Криштоф Косинський – ЗАСНОВНИК першої Січі?!
      ????????????????
      Криштоф Косинський (1545-1593) був полковником низового козацтва й очільником ПЕРШОГО в історії КОЗАЦЬКО-СЕЛЯНСЬКОГО ПОВСТАННЯ!!! Яке було придушене магнатським кланом князів Острозьких, у яких сотником надвірної корогви був Семерій, він же – Северин Наливайко!.. Який, таким чином, придушував повстання Косинського… буквально за пару років перед тим, як розпочати власне селянсько-козацьке повстання – друге в історії!!!
      І про Косинського, і про Василя Костянтина Острозького, і про Наливайка ми з дружиною створили авантюрно-історичний роман “Шалені шахи” – тоді й перелопатили цю тему…
      https://www.youtube.com/watch?v=5qXYWx4l9RA
      Що ж до Січі, то вона існувала хтозна відколи, й ніяких персональних “засновників Січі” історія не знає. Навіть князь Дмитро “Байда” Вишневецький (~1517-1563/1564) всього лише спорудив там перше стаціонарне укріплення – земляну “фортецю Байди”. Але сама по собі Січ існувала задовго до Байди Вишневецького… А що він народився задовго (років за сорок) до названого Вами Криштофа Косинського – то це не піддається сумніву… 🙂

      • anti-colorados | 03.05.2020 at 18:28 |

        То була вам провкація. Може ессе якесь стисле вийде. Бачите як воно. А твор дуже цікавий. У передмові написано, що цю частину він писав у 60-ті. Як для того часу – дуже сміливо написано. А крім того, він залучив навіть совкових авторів у підтверждення своїх висновків.

      • Дуже вибачаюсь за “засновника “, Але мене більше інтересувала фамілія, і тим самим границі нашого кола, Що контри між поляками і русичами особливоі не було,

        • “…контри між поляками і русичами особливоі не було…” (с)
          *****
          За неперевіреними відомостями, ще в XVI столітті на Січі не стояло аж надто гостро питання віросповідання. Брехати не стану – тут ми архіви надто глибоко не копали, бо для написання роману “Кинджал проти шаблі” нас більше цікавили такі постаті, як Роксолана і Дмитро “Байда” Вишневецький + пов’язані з ними Іван Вишневецький, Бернард Претвич, Гальшка Острозька, Сигізмунд ІІ Август, Сулейман І Кануні, Гюльбехар Махідевран, Ібрагім-паша та ін. Себто, конкретні історичні постаті, тоді як Січ у нас проходить в сюжеті тлом…
          https://www.youtube.com/watch?v=cZhQ3D3RiAc
          Та все ж таки я читав, що на Січі ще в XIV-XV ст. десь від 1/3 до 1/2 козаків могли мати… тюрксько-татарське коріння! Та чого там: Тарас “Трясило” ФедорОвич (який став прототипом для гоголівського Тараса Бульби) насправді був… хрещеним ТАТАРИНОМ, який до хрещення мав ім’я Усам (варіанти – Осам, Усан, Осан). А Ви кажете, поляки… Ясна річ, з поляками складалося все ще краше.
          Та й загалом, хто серйозно попсував українсько-польські відносини – то це король Сигізмунд ІІІ Ваза. Не стану розбирати причини, які на це його спровокували, але саме він почав просувати все тільки польське й виключно католицьке і навпаки – давити все не-польське і не-католицьке! Й саме від кінця XVI століття – з Берестейської унії починаються дуже жорсткі терки між поляками та українцями!!!
          А до того…
          Середина XVI століття. Улюбленець польського короля Сигізмунда І Старого (католика) – славетний лицар Ілля Острозький (православний), який залюбки одружується з Беат Костелецькою (католичкою) – згідно з чутками, мало не позашлюбною дочкою Сигізмунда Старого. Потім наймогутнішим, найзаможнішим магнатом Речі Посполитої став брат Іллі – Василь Костянтин Острозький, який, між іншим, до Берестейської унії не ліз в питання віри. І загалом, в період “безкоролів’я” двічі претендував на польський престол!!! А були ще ж і протестанти – аріяни (социніяни). Наприклад – Немиричі, теж потужні магнати… А от наприкінці XVI століття, при Сигізмунді ІІІ Вазі все змінилося, й українців (переважно православних) почали утискати. Накопичування протестної енергії тривало півстоліття, а потім – в 1648 році вибухнула Хмельниччина.

        • P.S. До речі, на початку XVII ст. ми наштовхнулися на таку цікаву фігуру, як козак Бераха – очевидно, то був охрещений єврей Борух (Барух). Він був комонником (вершником), відзначився особливою хоробрістю при облозі Москви. Загинув від прямого попадання гарматного ядра й був оплаканий всім козацьким куренем, до якого був приписаний…
          Та й такі відомі козацькі роди, як Марковичі (Маркевичі), Перехристи, Боруховичі та ін. походять від охрещених євреїв! Наприклад, дружина гетьмана у вигнанні Пилипа Орлика й матір гетьманича Григора Орлі де Лазіскі – Ганна Герциківна була дочкою охрещеного єврея Григорія Герцика. Герцики теж пішли на еміграцію разом з усіма “мазепинцями”. Григорій Герцик був схоплений агентами московитів, у 1721 році після катувань ув’язнений в Петропавлівській фортеці, де просидів 7 років, а потім був звільнений і решту життя прожив під наглядом у Москві без права повертатися на українські землі.
          А Ви – про поляків… Ясна річ, з поляками все складалося ЩЕ КРАЩЕ. 🙂

    • Мне за Запоржье, конечно, лестно. Но Сечь была все-таки севернее, а здесь – передовой наблюдательный пункт по современным меркам. Да и негде было бы разместить на Хортице больше полка. Опять-таки, мостов не было, а еды и прочих припасов на лодках не навозишь на большое войско. Как центр мобилизации – на острове, ниже порогов – сомнительно. Да и татары были слишком близко.

      • Так Січ і була чимсь на кшталт Форпосту. Пункту збору (як на тепер – військкомату) + спостережного пункту + невеличкого тренувального полігону! І звісно, вона була СИМВОЛОМ.
        Порівняйте з Майданом, особливо з останнім за ліком.
        Мобілізаційний пункт? Так. Бо ти або за Майдан і з Майданом, або з Антимайданом, або тобі все пофіг…
        Тренувальний полігон? Так. Бо на Майдані (при фізичній або ментальній присутності там) ти проходиш певний громадянський вишкіл і стаєш Громадянином. Так само на Антимайдані ти стаєш тітушкою. А поза цими двома пунктами лишаєшся бидлом, біомасою.
        Символ?.. Безперечно!!! Інакше “Беркут” не намагався б витіснити людей з Майдану, а люди б не чинили спротив, щоб утриматися там.
        Але чи обмежувалося все Майданом?! Ні!!! Бо в день пікового збору (1.12.2013) оті епічні 500’000-1’000’000 людей (за різними підрахунками) заповнили і Майдан, і Хрещатик, і Бесарабську площу, і прилеглі вулиці… Бо на самому Майдані фізично нема місця для розміщення такої кількості людей. Отож всі, хто там не вмістився (а ще всі співчуваючі) згодом склали мобільний Автомайдан + менші осередки протестів по всій Україні. А на самому Майдані, на прилеглих зонах Хрещатика, на Грушевського зазвичай лишалося від 20’000 до 50’000 людей. Хоча в разі пікової ситуації (як, наприклад, вночі 10.12.2013) ця кількість зростала в рази буквально за кілька годин за рахунок надмобілізації киян. Та й на щотижневе віче теж сходилися додаткові люди.
        А так Майдан був форпостом, місцем мобілізації, полігоном і символом.
        Як і Січ…

  7. “Вот прямо сейчас, если вы находитесь дома, внимательно посмотрите по сторонам, а если не дома – возьмите в руки телефон и откройте галерею. Что вы там увидите? Наверняка – собственные фотографии и фотографии родственников или дорогих вам мест” (с)
    *****
    Ви абсолютно праві! Відкрив галерею свого телефону й побачив:
    – купу буктрейлерів як моїх особисто, так і наших з дружиною книжок… переважна більшість з яких присвячена історії України, починаючи від князя Аскольда!
    – купу фоток, серед яких – знов-таки обкладинки моїх чи наших книжок, переважно авантюрно-історичних романів… а також деякі знакові літературні нагороди… моя однокласниця з романом “Орлі, син Орлика” – про гетьманича Григорія Орлика, більш відомого як французький польний маршал Григор Орлі де Лазіскі… роман “Орлі, син Орлика” в вітрині експозиції, присвяченій Григорію Орлику й розташованій в палаці Кирила Розумовського в Батурині… моя фотка з презентації історичного проекту “Спадщина. Сила предків – в твоїх руках”… російський відеоблогер, який вивчив українську мову за допомогою мого роману “Помститися імператору” в руках з цією книжечкою… українські вояки з моїми книжками, відправленими на фронт…
    Що ж, можете називати це себелюбством і бажанням похизуватися перед іншими! Але навіть на самоізоляції ми з дружиною не припиняємо ні літературну роботу, ані просування наших творів – на жаль, на нашому “дикому” літературному ринку нема літагентів, які роблять це в цивілізованих країнах. Тому ми самі контактуємо з видавцями, з кіношниками, з театралами, з організаторами різних заходів навіть на карантині! За таких умов мати ці фото- й відеоматеріали під рукою треба завжди. Вибачте, це робота. Така у мене й галерея на телефоні!..

  8. И да, Русь делилась в строгой традиции словян, только по цветам, была черная, белая, червонная, Точно так же и Хорваты делились, Киев как центр и основа был самодостаточным,

  9. Евгений О. | 03.05.2020 at 18:41 |

    Как-то довелось мне побывать в небольшом румынском городке. Славный там был ресторанчик. С веселой чисто национальной музыкой. В вестибюле на стенке был достаточно большой стенд с фотографиями участников всех войн и всех армий, которые были выходцами из этого городка. И не было там различий, кто и с кем воевал. Были истории людей. И все это представляло собой историю страны. Без идеологии, без мифологии.
    Тогда, достаточно много лет назад, на меня, еще не оклемавшегося от совка, это произвело большое впечатление…

  10. Кейн | 03.05.2020 at 21:20 |

    Тимур | 3 Травня, 2020 at 16:28 | Відповіcти
    ““Звичайно, не обійшлося тут без перебільшень, — зокрема, фантастичним є число церков, назване Тітмаром” (с)
    *****
    Мабуть, він врахував до їхнього числа і надвірні каплички”.
    _______________________________________________________

    Коли святкували 1000-ліття м.Глухів, то в районній газеті “Народна трибуна”, добре пам’ятаю, читав, що до двох поспіль пожеж в 171? і 17?? роках, у місті було більше 100 церков (115 чи що). Після них місто не відродилося, а було ж 62 роки столицею України (в основному при молодшому Розумовському).

    • Вірю ))) Хай підтвердження й непряме, але цей приклад доводить, що українці – люди релігійні, тому 400 церков у Києві в повідомленні Тітмара цілком можливі.

  11. Кейн | 03.05.2020 at 21:54 |

    171? і 17??

    З датами пожеж я трішки напартачив – потрібно було спочатку у вікі заглянуть.

    Можливо, тут усі знають про ресурс “История Руси” в ютубі за замовчуванням, але я нагадую, бо колись навіть думав, що він від Автора, потім, що це друге ім’я “Старого Дикобраза”, але, мабуть, не те і не інше. Від Автора “Самый сок (2)”.

    https://www.youtube.com/channel/UC_EZFh69W_TH9X8iphGVw_g
    https://www.youtube.com/channel/UCbH-3GF4hWQ8Ri1KjGR8kNQ
    https://www.youtube.com/channel/UC6DYb1p0eYsoY3PFVs35Dgw

    • Ходять неперевірені чутки, буцімто автором каналу “История Руси” є ніхто інший, як публіцист Володимир Білінський, автор “Країни Моксель” та інших книжок, лавреат премії ім.Івана Франка.
      https://uk.wikipedia.org/wiki/Білінський_Володимир_Броніславович
      🙂 🙂 🙂

      • Кейн | 03.05.2020 at 23:25 |

        Можливо, автор каналу “История Руси” і Володимир Білінський, але це правда в тому випадку, коли озвучує тексти інша людина. Я дивися виступи Білінського перед аудиторією: голос, мова, стилістика не ті, що на сайті. Насправді він виглядає старшим ніж автор “История Руси”, по ходу виступу, наприклад, переплутав Олександра Македонського з Олександром Невським, тобто, неправильно називав, чого за автором каналу поки-що не ведеться.

        Схоже, він викладає у якомусь виші, бо одного разу сказав про коментатора:”Я б йому з такими знаннями залік не поставив”. Але щодо Білінського, то так – він ставиться до нього з повагою і вважає його своїм дороговказом.

        Мені так здається.

  12. “Що ж до Січі, то вона існувала хтозна відколи, й ніяких персональних “засновників Січі” історія не знає. ”
    Знает ) Просто не все и не всегда могут эти страницы открыть.
    В 3 000 тысячелетии до н.э. в Европе роды для большей безопасности выбирали острова посреди рек и делали на них засе-ки-сечи. Отсюда возникли у росов понятие «сiчь», по-русски – «сечь», у англичан «сити», у французов «ситэ». Позже именно такие «сечи» использовали в походах роды-викинги, казаки и пр.

    • “…в Европе роды для большей безопасности выбирали острова посреди рек…” (с)
      “Позже именно такие «сечи» использовали в походах роды-викинги, казаки и пр.” (с)
      *****
      Отож бо!!! Ви пишете про РОДИ, а отже – про на-РОДИ.
      А я кажу про ПЕРСОНАЛІЇ.
      Ясна річ, що роди й народи мали у давнину (до 3000 років тому) своїх вождів. Але ПЕРСОНАЛЬНІ імена цих вождів, які першими стали робити оборонні засіки на островах посеред європейських рік, в історії не збереглися – про що я й написав.

  13. Galina | 03.05.2020 at 22:54 |

    Дякую !!!!!!!!!! Стільки радості і задоволення отримала . Читаючи коменти також …Яке Товариство !

Comments are closed.