Автор — Тимур Литовченко
Хочу трішечки розбавити засилля ковідно-політичних матеріалів на «ЛО» мистецьким позитивчиком. Тим паче, є нагода: ввечері у п’ятницю, 27 серпня відбулася презентація збірки фантастики «Агенція Незалежність» у формі зустрічі авторів з читачами.
Хто в темі, той не дасть збрехати, що під час Євромайдану та в перший рік нинішньої російсько-української війни «з-за парєбріка» намагалися всіляко оббрехати наше мистецтво і наших митців. Звісно, порівняно з очорненням України в цілому, Революції Гідності, ЗСУ (які на той час і справді були далеко в не кращому стані) та ін., «антимистецький» потік був відносно слабеньким. Адже під час війни «говорять», насамперед, рушниці та гармати, а музи скромно мовчать… Але тема відпрацьовувалася.
Знов виносити на загальний огляд всі тодішні помиї — це себе не поважати… Та якщо коротко, то все зводилося до наступної тези: «Ну всё, каклы, прос**ли вы своё быдляцкое искусство! И раньше-то оно мало кого занимало, а уж теперь и подавно никому не нужно».
Паралельно звідти нам ставилося за приклад мистецтво «народа Донбасса» і, ясна річ — тамтешні митці, які разом з рештою «донбассян» героїчно воюють за ДНР/ЛНР. Однак трохи згодом тональність цього паралельного потоку доволі показово змінилася: тут вже взяв гору подив з приводу того, що є ж нібито ціла низка справжніх, «исконных народных героев», як-от Казак Бабай, атаман Дрьомов, Моторола, Гіві, Захарченко та інші — але чомусь ніхто з них не надихнув жодного митця на втілення як у високому мистецтві, так і в масовій культурі… Єдиний виняток являла Наталія Поклонська, яка стала прообразом «девочки Няш-Мяш» у стилі аніме. Але інші «народные герои» чим не догодили цим перебірливим митцям?..
Оскільки жодних позитивних (для мистецтва «народных республик») наслідків ці волання не мали, то згодом вони зійшли нанівець. І справді, краще мовчати, ніж публічно ганьбитися… На ситуацію вплинула й історія з переходом на бік України Світлани Дрюк (позивний «Ветерок»), яка нібито стала одним з прототипів героїні к/ф «Ополченочка» — першої ігрової стрічки, знятої в ЛНР. Так, іноді краще мовчати…
З іншого боку, зі слів Станіслава Бєлковського, «майже половина російських письменників-фантастів» загинула, воюючи на боці ДНР/ЛНР. Можна припустити, що воювати за «народ Донбасса» вони відправилися, угорівши від «руSSкомирского патриотизма», яким були просякнуті їхні власні твори. Не варто сумніватися і в тому, що так само угоріли від «руSSкого мира» читачі їхньої фантастики, які навряд чи перетворювалися на перегній менш активно… То хто там вперто повторює, що мистецтво — воно поза політикою?! Як-то кажуть, мели, Іване, доки вітру не стане…
Але залишимо «руSSкий мир» там, де йому саме й місце — «за парєбріком». Набагато більше нас мають цікавити процеси, що відбуваються в Україні. А у нашому мистецтві, між іншим, все гаразд! Звісно, доки Україна зав’язувала берці, а потім йшла втихомирювати угорілих «руSSкомирцев», наші фантасти аж ніяк не стояли осторонь. Отож під час Революції Гідності, а тим паче гострої фази російсько-української війни, на літературну діяльність лишалося обмаль часу. Але час минав, ситуація стабілізувалася. Й ось ми дожили до 30-ї річниці Незалежності України…
Я вже розповідав на «Лінії Оборони» у загальних рисах про літературний проект «Агенція Незалежність», присвячений цьому ювілею. Однак у червні цей проект ще не набув достатньо виразних контурів, тоді як зараз ситуація упритул наблизилася до фіналу: видавництво «Навчальна книга — Богдан» оголосило про початок передпродажу збірки, тому на сайті видавництва з’явилися як ілюстративні матеріали, так і ознайомчий фрагмент тексту.
Отож цими днями в книгарні «Zakapelok», розташованій в Києві на Старому Подолі, відбувся захід під інтригуючою назвою «Яким буде план, агенти?» — на якому частина авторського корпусу зустрічалася з потенційними читачами. Звісно, на зустріч прийшли далеко не всі письменники, залучені до проекту: загальна кількість авторів збірки сягає трьох десятків, отож до «Закапелка» дісталися, вважайте, тільки 20%. Разом з тим, це анітрохи не зіпсувало атмосферу радісного очікування того моменту (вже доволі близького), коли свіжонадрукований наклад надійде у продаж. І якби двогодинний регламент не вичерпався — як письменники, так і потенційні читачі були готові продовжувати в тому ж дусі й далі!..
Я ж хотів би загострити увагу на те, що «Агенція Незалежність» — проект не те щоб аж зовсім молодіжний, але в сенсі віку більшості авторів — молодий. Ну-у-у, як, себто, молодий… Це для мене, якому вже «під 60», люди категорії «30+» є молодими. Бо з іншого боку, Олександр Сергійович загинув на дуелі в 37 років — фактично, в тій самій віковій категорії. А Михайло Юрійович загалом був 26-річним «шморкачем» і далеко не дотягнув до цього віку!.. А з третього боку, за часів СРСР «письменниками-початківцями» називали навіть сорокарічних — бо у багатьох в цьому віці тільки-но перша книжка виходила. Тому все відносно.
І все ж таки з моєї «дзвіниці», письменники категорії «30+» — це творча молодь. Звісно, з роками воно минеться… Отож добре, що наша творча молодь демонструє неабиякий потенціал до дій! Бо придумати такий проект, виписати його початкові умови, знайти потенційних учасників в усіх куточках України, відібрати з них три десятки письменників-фантастів, які погодилися на участь, в рекордно короткий термін упорядкувати збірку, знайти для неї видавця — повірте, це шалена робота! І добре, що організатори з нею впоралися.
Хоча щодо мене — то я в їхньому успіху не сумнівався. Адже за реалізацію проекту взявся літературний конкурс «Зоряна фортеця», а тамтешніх активістів я знаю ще по журналу «Український Фантастичний Оглядач», де були оприлюднені твори багатьох з цих молодих літераторів. І вони добре пам’ятають, хто був одним із засновників і першим головредом «УФО»… Власне, тому мене й запросили до участі в проекті: адже об’єднання молодих творчих сил в Україні та відновлення зв’язків різних письменницьких поколінь було задекларовано в якості однієї з трьох концептуальних цілей нашого часопису! Добре, що «Зоряна фортеця» не забула про це.
І добре, що тепер конкурс у свою чергу виховує чергове літературне покоління — ще більш молодих відносно себе. Судячи за запитаннями від присутніх, саме вони складають більшість потенційних читачів… До речі, дехто з них вже замислився над написанням фанфіків на тему «Агенції Незалежність». Для довідки: фанфік — це аматорський твір за мотивами популярних оригінальних літературних сюжетів, творів кіномистецтва (кінофільмів, телесеріалів, аніме тощо), коміксів, відеоігор і т.ін.
Таким чином, «за парєбріком» можуть не перейматися долею українського мистецтва загалом і української фантастики зокрема. Якщо з плином часу підростають і змінюються літературні покоління — все у нас йде добре! На сторожі Незалежності України стоїть не тільки дуже фантастична Агенція «Незалежність» у складі агентів Інженера, Іскри, Примари, Скелі та Чайки, на чолі з дуже таємничим Полковником (бо його ніхто не бачив — тільки його голос всі чують просто у голові). Дехто з авторів збірки також пройшов АТО/ООС, дехто встиг поволонтерити… Отож все у нас буде добре!
P.S. Неофіційний буктрейлер:
Чудово!
Жалію – часу обмаль.
Дякую.
Дуже люблю жанр “твердої” НФ, назвіть декілька українських авторів,які працюють в цьому напрямку, дякую.
Ой… Ну, хоча б Радій Радутний – це точно:
https://uk.wikipedia.org/wiki/Радутний_Радій_Володимирович
Це добре. От аби ще й серіали по таким книгам хтось знімав замість “Папіка”. Але “Папік” – неше всьо. А надодачу ще й крутять російський детективно-містичний серіал “Пятая стража” з закосом під Булгакова і настільки оснований на запарєбрикових реаліях, що аж тошно…
Шановний Санто! Ви все правильно кажете. Але все ж багато залежить від того, чи дивляться оті серіали і хто їх дивиться. Ці серіали насправді є різновидом ІПСО (інформаційно-психологічних спеціальних операцій). Я, наприклад, не знаю, хто це такий “Папік” чи “Пятая стража”. В мене вже багато років немає телевізора. А заборонити наріду вживати лайно, – це марна справа. Навіть , якщо наріду запропонувати гідний матеріал, він все одно буде відчувати тяжиння до всілякого непотрібу. Тобто, хоч так, хоч інакше, ми будемо стикатися з активними невігласами. А як їх подолати, – це дуже і дуже складна задача.
Екранізація – дуже болісна тема 🙁
Останнім “акордом” особисто у мене була домовленість, досягнута у травні-червні 2019 року з однією кіностудією про екранізацію мого роману “Орлі, син Орлика”. Все йшло добре, восени 2019 року ми мали починати роботу… І не почали. Отож я сам зателефонував продюсерці на свою днюху – 4.01.2020. У відповідь почув, що “згори” керівництву кіностудії надійшла пропозиція, відмовитись від якої неможливо:
1. заморозити на невизначений термін всі проекти, де є хоч би крапелька чогось українського;
2. натомість знімати кіно на тему ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ…
Тому екранізацію мого роману відклали на невизначений час.
Тому тема ця ну дуже болісна, вибачайте!.. 🙁
До речі, я перевірив цю інфу на інших студіях – і почув підтвердження: справді, надійшла “згори” така вказівка 🙁 До речі, на “ЛО” я про це вже щось писав…
“Ім’я, сестра!” Хто з російських “письменникив” перестав ненавидіти Україну, приєднавшись до Кобзона?
Шановний Андрію, “вангую” що всі руськомірці приєднаються до Кобзона, то лише питання часу, але швидше б… Може прискорить процес введення карток на хліб у Московії у не такій уже далекій перспективі? 🙂
Приєднаються неодмінно! Слава Україні! 😀
Ой!.. Про імена треба було б запитати Бєлковського – а з ним я не знайомий 🙁 Отож за що купив – за те продав…
Пане Тимуре, як людину з тієї ‘тусовки’, хотів запитати Вас, як справи у моїх улюблених українських фантастів Громова і Ладижинського (Олді). Бо пам’ятаю, як ще до початку війни вони видали книгу українською мовою, потім їх заочну дискусію з руSSкомірцем лук’яненком. А потім якось втратив їх з поля зору. Заздалегідь дякую.
У Генрі Лайона Олді все прекрасно!Вони є зірками настільки великими й величними, що ніякі лук’яненки їм не страшні 😀 Щоправда очі-в-очі я з ними бачився вже давненько – здається, на Літеррі-2017… А це вже 4 роко тому було. Але в “Лаборатории фантастики” Олді з’являються доволі регулярно:
https://www.fantlab.ru/autor50
А ось авторська колонка Г.Л.Олді на “Фантлабі”:
https://www.fantlab.ru/user28737
P.S. До речі, десь на ФБ бачив їхній “камінг-аут”: так, джентльмен і есквайр Г.Л.Олді – за Незалежну Україну! Навіть спливли якісь їхні фотки на проукраїнських акціях у Харкові… Звісно, була хвиля “фу-фу-фу!” з РФ… Але ж кажу: Г.Л.Олді – зірка надто велика, щоб це якось суттєво вплинуло на їхню репутацію! 😀
Дуже добра новина! Дякую. А от цікаво , а Д’яченки приймають участь у цьому проекті? А то за порєбріком йде обговорення їх останнього твору.
Перепрошую, але не можу втриматись від цитування одного короткого фрагменту з вікі-статті про них: “У 2013 році разом з дружиною Мариною переїхали з Росії у США та відтоді проживають у штаті Каліфорнія”.
https://uk.wikipedia.org/wiki/Дяченко_Сергій_Сергійович
Отож перепрошую – але при чім тут Дяченки??? У них там, на заокеанській Каліорнійщині своє цікаве життя! Яке їм діло до України й тутешніх проектів якихось там українських фантастів?! Їм такі дрібниці до лямпи.
Такі собі янголи Чарлі
Можна і так сказати 🙂 А можна порівняти їх і з Джеймсом Бондом… Або з “людьми в чорному”. Хоч я орієнтувався (і дружину орієнтував також) на “Х-файли” 😎 В тім-то й особливість цього проекту, що всі три десятки письменників “прочитали” п’ятірку агентів кожен на свій манер. Та ще й додаткових агентів повводили… 😀
” Єдиний виняток являла Наталія Поклонська, яка стала прообразом «девочки Няш-Мяш» у стилі аніме.”-а зйомки Н.Поклонської в порнофільмах за молодості?!В 2016р. хтось виставив на Ю-тубі 3 порнофільми з її участю. “встиг подивитися, і сподівався третій, але їх зняли. Не здогадався переписати. Може десь на порнохабах вони є.
То було в молоді роки. А йдеться про інше – про те, щоб герої “руSSкой весны” стали прообразами для героїв мистецьких творів. Коли ж Поклонська знімалася в порнофільмах – то це дуло ще до “руSSкой весны”, отож не враховується.
У словниках не знайщов слово “днюха”. Думаю це вульгарне російське слово.
День народження – 14 знаків + пробіл.
Днюха – 5 знаків.
ДР – абревіатура від знов-таки російського “день рождения”.
ДН – аналогічна українська абревіатура… але вона не сприймається.
🙁
Я щойно приповз з KyivBookArtFest-2021, де віддувався за себе і дружину. До того ж, по дорозі намок під дощем. Кинувся все коментувати на “ЛО” якнайшвидше – навіть не повечерявши. Оскільки дуже поспішав – то й написав коротке “днюха” замість довгого “день народження”. Ну що ж, якщо я Вас розчарував “низьким штилем” – так і буде 🙁
Абсолютно згоден з автором і усіма коментаторами – треба писати, видавати твори, знімати фільми за нашим, українським світоспийняттям. Але ж треба і популяризувати те, що вже є. Уявіть, який би великий слід залишив в “картині навколишнього світу” дітей 4-7 класів (а може й старших) масовий безкоштовний показ в школах (за допомогою потужних переносних відеопроекторів) тої ж казки “Пекельна хоругва, або Різдво козацьке”.
Вся необхідна оргтехніка (відеопроектор, лаптоп, флешка з відеофайлом, екран) є доступною. Необхідні лише зала на певну кількість з щільними шторами на вікнах (актова зала школи підійде) + бажання керівництва шкіл. І от саме в цьому найбільша проблема, оскільки над школою є відділи й управління освіти, а над ними – Міністерство освіти й науки… чи як там воно називається зараз?! А от МОН зацікавлене у “виконанні” шкільної програми, а не в тому, аби вчителі креативне мислення виявляли! Тому все це поки що лише благі наміри… 🙁