Автор — Тимур Литовченко
Учасники соціального діалогу, або
Про трипартизм
Вище було сказано, що партійна система як така коріниться в Середньовіччі та в епосі Ренесансу. Там же слід шукати й засіб, за допомогою якого партійну систему досягнення і здійснення влади можна удосконалити. Йдеться про розвинене громадянське суспільство — про нього й поговоримо далі.
Поза сумнівом, громадянське суспільство є продуктом міського середовища. В сільській місцевості (особливо в давнину!) все було занадто просто і примітивно: з одного боку, є феодал, оточений відносно нечисленним почтом — ось і вся система влади; з іншого боку, є маса селян, для якої справжньою вершиною структурування є обрання старости місцевої сільської громади. Отак все просто і примітивно…
В середньовічних містах ситуація складалася по-іншому. Оскільки тут зосереджувалося ремісниче виробництво, то міські громади складалися з ремісничих цехів, гільдій та корпорацій. Кожна з подібних структур не просто займалася виробництвом у своєму секторі економіки, а й керувалася своїм статутом і набором правил поведінки, мала якусь подобу власної «уніформи», свій цеховий суд і т.ін. Аналогічним чином структурувалися й ті, хто займався не виробництвом, а наданням послуг: торгівці, лікарі, цирульники та ін. Свої специфічні корпорації були навіть у злодіїв!..
Але це ще не все. Для вирішення загальноміських проблем в середньовічних містах формувалася місцева влада — як правило, бургомістр і місцева рада. Міста мали власні системи міського самоврядування, які формувалися на підставі норм традиційного судочинства і звичаєвого права. Зокрема, існували Нюрнберзьке право, Віденське право, Любецьке право, Маґдебурзьке право і т.ін. Зокрема, надання Маґдебурзького права домагалися різні українські міста: від Галича (1367 рік), Белза (1377 рік) та інших міст Галичини до Києва (1494 рік) і Брацлава (1497 рік). З іншого боку, міста підпорядковувалися центральній державній владі — але не прямо, а через якогось феодала нижчого рівня. Отож і з ними доводилося налагоджувати складну різнобічну взаємодію.
Саме з середньовічних цехових корпорацій «ростуть ноги» таких неурядових громадських організацій, як:
- — організації роботодавців;
- — професійні спілки (організації найманих працівників).
Нескладно бачити, що через свою специфічну укоріненість, як організації роботодавців, так і профспілки займаються переважно соціально-економічною діяльністю, пов’язаною зі сферою виробництва та/або надання послуг. І хоча організаціям роботодавців та профспілкам право законодавчої ініціативи зазвичай не надається — все ж таки саме з ними держава (в частині виконавчої влади) змушена хоч якось взаємодіяти — узгоджувати ті чи інші позиції, брати перед ними якісь зобов’язання, йти на певні поступки і т.ін.
Цей процес взаємодії має назву соціального діалогу. Зокрема, в нашій державі він регламентований спеціальним Законом України від 23 грудня 2010 року №2862-VI «Про соціальний діалог в Україні». Згідно до ст.1 цього закону:
Соціальний діалог — процес визначення та зближення позицій, досягнення спільних домовленостей та прийняття узгоджених рішень сторонами соціального діалогу, які представляють інтереси працівників, роботодавців та органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, з питань формування та реалізації державної соціальної та економічної політики, регулювання трудових, соціальних, економічних відносин.
Такі складності (регламентація процесу за допомогою спеціального закону) пов’язані з тим, що ні в Російській імперії, ані в Радянському Союзі про соціальний діалог ніхто, нічого й ніколи не чув. Отож хоча від СРСР наше суспільство й успадкувало традицію підписання Генеральної угоди (яка за радянських часів називалася Генеральною тарифною угодою) — насправді мало хто розумів важливість цього документу для розвитку нашого суспільства. Тому можете повірити журналістові, який ціле десятиліття віддав сфері соціально-трудових відносин: ухвалення спеціального Закону України «Про соціальний діалог в Україні» — це грандіозне досягнення, як для пострадянської держави!
Таким чином, в царині соціального діалогу в Україні працюють:
- — органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (сторона влади);
- — організації роботодавців (сторона роботодавців);
- — організації найманих працівників (сторона профспілок).
Зважаючи на традиційну кількість учасників соціального діалогу, цей процес має також іншу назву — трипартизм (від англ. «three parts» — «три частини»). Хоча в тій-таки Швеції, наприклад, сторона влади де-факто виведена за рамки соціального діалогу. Не секрет, що в плані ефективності держава завжди програє приватним власникам. Отож шведські учасники трипартивного соцдіалогу вже давно дійшли висновку, що інтереси «держави як роботодавця» (державні й казенні підприємства, що не підлягають приватизації) може краще представляти й обстоювати сторона роботодавців.
Декого не чують і не бачать!..
Втім, легко бачити, що трипартивним соціальним діалогом охоплена лише частина неурядових громадських організацій (НУО або НГО). Ці виняткові «щасливчики» (організації роботодавців та профспілки) складають лише ту частину НУО, що бере участь у промисловому виробництві товарів та наданні послуг. Однак сфера їхньої діяльності не охоплює все громадянське суспільство — от в чім річ!..
Таким чином, в цілому неурядові громадські організації (НУО, НГО) можуть створюватися і функціонувати в наступних сферах:
- — громадські організації тих, хто ініціює виробництво товарів чи надання послуг, управляє виробництвом, створює робочі місця (організації роботодавців);
- — громадські організації найманих працівників за сферою їхньої виробничої діяльності (професійні спілки);
- — громадські організації в сферах економіки, де поділ на роботодавців і найманих працівників з різних причин неможливий, а також ГО людей «творчих» і «вільних» професій (ремісничі та творчі спілки і гільдії);
- — громадські організації в сфері науки, освіти та просвіти (наукові й освітні спілки);
- — громадські організації, що презентують інтереси територіальних та місцевих громад (асоціації територіальні та місцеві);
- — громадські організації, що презентують інтереси людей в сфері духовного самоусвідомлення (духовні, ґендерні, релігійні громади й організації);
- — громадські організації, що презентують широкій спільноті надбання в царині культури, в т.ч. різних етносів (етно-культурні товариства);
- — громадські організації, що об’єднують людей за їхніми захопленнями (союзи і клуби «за інтересами»).
Про всяк випадок, підкреслюю ще раз: взаємодією з владою (через сферу трипартивного соцдіалогу) охоплені лише перші два типи НУО з цього списку! Окрім того, різнопланові тілорухи робляться або для виключення (ремісничі та творчі спілки і гільдії) — або навпаки для включення (наукові й освітні спілки) певних категорій НУО в сферу соціального діалогу. Що ж до решти НУО, то вони не мають до економіки (до виробництва товарів і надання послуг) жодного стосунку, тому жодних перспектив підпасти під дію Закону України «Про соціальний діалог в Україні» у них нема. Але якщо так, то на даному етапі свого розвитку Українська держава їх… грубо кажучи — не чує і не бачить. А якщо так, то на державному рівні нібито й не існує відповідних людських інтересів… бо їх нема кому презентувати!
(Далі буде)
Тимуре, ви що – в есесерівському місті росли?
Бо ваша думка про село аж занадто такого міста типу…
А міста дуже різні бувають.
Бувають такі, як у тій “оспіваній” середньовічній Європі й – про це вже не всі знають – у нас на Правобережжі до фатального “вассаєдінєнія України с Рассієй”.
А бувають і такі, як у Московії.
Перші й другі – сильно по різному з’являлись і розвивались.
Перші – якраз із сіл. Їх поступовеньким, повільненьким перетворенням в ході якого селяни дуже повільненько відривались від землі й зосереджувались на ремеслі. І все те, що містяни зверхньо вважають СВОЇМИ висотами складності – тільки трошки пристосована до нових ремісничих реалій – вироблена саме в селі культура.
Чим найбільше відрізняються міста московські? А практично повною відсутністю тої успадкованої від села культури. Тобто вражаючою дикістю.
Бо не був то продукт поступового переростання села в місто, ті населені пункти практично всі виникали, як військові, гарнізонні поселення.
А військо ж – воно всякої тварі по парі зі всіх кінців імперії, чию їм культуру і як успадкувати?
Я зростав у Києві на Старому Подолі.
Пан Тимур забув про копне право у сільській місцевості. До речі, дуже давнє, а значіть ефективне.
Я ж кажу, що в юриспруденції я не дуже компетентний. Тому й не беруся писати на ті теми, де відчутно “плаваю”. 🙁
Можу лише повторити, що із задоволенням поступаюся тут першістю шановному Anti-Colorados’у та іншим правникам, які тільки є на “Лінії Оборони”!..
За профсоюзы слишком громко сказано. Щас в Украине независимых профсоюзов практически нет. Если что и есть, то совкового типа, по месту работы, которые полностью подчинены работодателю, и всегда отстаивают его интересы.
А вот союзы работодателей и придприемцив расцвели махровым цветом, для защиты себя любимых от работников. Именно оттуда идут методики как бы поэффективнее поиметь работников.
У них нет никакого диалога с властью, бо они в подавляющем большинстве и есть власть. Классическая олигархия, сращивание бизнеса с властью. Крупные производители или сами влиятельные чиновники, или управляют назначенной ими же властью. Или же дорвавшийся до власти, становится крупным бизнесменом, административными и/или криминальными методами подминая под себя продуктивные отрасли. Витя Пинчук в курсе.
1. “Щас в Украине независимых профсоюзов практически нет. Если что и есть, то совкового типа, по месту работы, которые полностью подчинены работодателю, и всегда отстаивают его интересы” (с)
*****
Овва! А як же КВПУ?! А ВОСТ?.. Ви б послухали, як “офіційні” профспілкові діячі лають на всі друзки “куплені Америкою вільні профспілки” Волинця!.. 😀 До речі, “вільні” профспілки лають “офіційні” профспілки не гірше… 😀 Ось ВОСТ – це і справді мізер. Хоча вони є, і хто я такий, щоб їх усім скопом критикувати?! Нехай самі розбираються, я їм не дохтур. 😀
2. “А вот союзы работодателей и придприемцив расцвели махровым цветом, для защиты себя любимых от работников. Именно оттуда идут методики как бы поэффективнее поиметь работников. У них нет никакого диалога с властью, бо они в подавляющем большинстве и есть власть. Классическая олигархия, сращивание бизнеса с властью” (с)
*****
А отут Ви, перепрошую, трохи змішуєте поняття! Бо ті, кого зазвичай називають “олігархами”, зазвичай дуже неохоче вступають в “союзы работодателей и придприемцив”. Бо навіщо воно олігархам?! У них свої методи роботи з найманими працівниками – аж до локаутів. І плювати на все вони хотіли! 🙁
Навпаки, було б ЛЕГШЕ, якби вони вступали в оті “союзы работодателей и придприемцив”: бо тоді було б зрозуміло, за якими правилами вони грають… А так = кожен поводиться по-своєму. На свій манер. 🙁
До речі, дрібні підприємці так само не бажають “очленіти” в різних союзах, як і великі олігархи. Але причина у них інша: небажання витрачатися на членські внески й оплату інших послуг, наданих організацією. Тому і влада, й олігархи успішно душать малий бізнес поодинці. Й коли малі підприємці приходять до тями – буває вже пізно пити боржомі. 🙁
А те, що від підприємців “идут методики как бы поэффективнее поиметь работников” – оце не треба говорити! Підприємці іноді самі пашуть за трьох, ефективніше від будь-якого найманого працівника. 🙁 Особливо самозайняті: от кого їм “поиметь”, окрім себе?! Я з цим 10 років щодня стикався. Знаю, що кажу. 🙁
Не знаю кто там с кем лаеться, и с чем пан Литовченко щодня стикався.
Я со своей колокольни сужу, помотавшись по Украине, СНГ и миру в качестве простого работяги, потом не совсем простого, а потом совсем не простого, например аудитором-исследователем предприятий. Кто не в курсе аудиторы это не только те кто бумажки проверяют, а и надевают робу и лезут в каждую дырку, беседуют негласно с работниками, изучают репутацию завода в разных источниках – шоб сопоставить с тем шо так гладко в бумажках написано. Помню даже было задание 1о заказчика фиксировать выражение лиц работников и общие настроения)). Поэтому як где шо организовано и работает, наблюдал лично.
Поэтому мой высновок такий. Хватает и пашущих предпринимателей, но большинство – олигархи разного калибра, начиная от владельца столика на рынке. И в ассоциации вступают, и создают свои с 1нственной целью – как бы погнобить работников, больше закрутить гаек, составить “черные списки”. Ну и разумеется как бы пролезть во власть или законтачиться с уже существующей, шоб получать куски пожирнее и меньше платить налогов.
Як с такими создавать гражданское общество – уму не в растяжимо))
Я знаю, хто такі аудитори 🙂