Добробут

Автор: sk13

Не завжди відчувається матеріальний статок у якості вирішального фактору якості життя. Навіть при повному обсязі реалізації матеріальних потреб із часом з’являються різні течії в душі, що відображають неприємну ситуацію: відчуття щастя кудись щезло.

Однак матеріальна складова є невід’ємною у стані щасливого життя. І тому треба дослідити найбільш повно як добробут, так і концепцію щасливого життя. Ніколи людина не погодиться жити в тюрмі, хоч би й ту людину одягали, годували, відокремлювали від негараздів. Мабуть в цьому щось є.

І тому добробут потребує можливості виявити власні мрії та бажання, якими б вони не були, хай навіть негативними. Ось чому і характер людини, і її матеріальне становище, і її здоров’я, та навіть сприятливі зовнішні умови для існування — не забезпечують щастя автоматично, бо треба самій людині зробити так, щоб з’явився сенс у бутті, самій людині треба зробити конфігурацію обов’язкових складових частин щастя, і під кінець — реалізувати більш високий концептуальний рівень свого буття як розумної істоти, тобто на підгрунті вищезгаданих складових частин розмістити як будівлю, власне, саме щастя. Яке, вібравши в себе складові, тим не менш не є тими складовими, а є окремим явищем.

Тобто, коли людина назбирає досхочу всіх іграшок, всі досягнення людства, всі матеріальні можливості (хай навіть через великі гроші) — щастя ще нема. Це можна порівняти з тим: великими зусиллями і за великі гроші теж, чоловік назбирав усі складові розкішного авто (наприклад, Ягуар), але автомобіля ще нема; далі чоловік таки дійшов висновку стосовно необхідності зібрати все докупи, досягти гармонії цього вироба; і ось чудове авто стоїть перед хатинкою (чи бува, не в Швейцарії?), виблискує, радує красотою та функціональністю, навіть пальне вже залите; а щось воно не те…  А чому? Бо файно буде тільки тоді, як сісти за кермо та поїхати кудись. Але ж “кудись” потім набридне, добре б було з якимись цілями роз’їжджати на тому чудовому Ягуарі.

Але чи хіба живі ті цілі, чи можуть вони задовольнити отого умовного водія Ягуара? Наприклад: ціль то є мобільний супер-телефон, а про що розмовляти по ньому в відеорежимі (навіть при продукованих пахощах)? Про колесо Ягуара, мабуть набридне. Пошук людиною самореалізації зазвичай веде до нових рівнів самопізнання. Якщо ті рівні сповнені злом, то вже інша справа. А інколи трапляються люди, які не вважають за потрібне роздивлятися навкруги чи в самому собі, отже у них все гаразд і майже весь час. Хтось скаже, що такі люди зустрічаються зовсім не інколи, а їх найбільше. Може й так.

Відносини між людьми, добро і зло, допомога і зневага, лікування і вбивство (не в сенсі захисту) — те, що залишається невимірюваними параметрами людського існування. Як ви собі уявляєте життя одинака на якійсь планеті, де тільки рослини та тварини? Хіба не буде важко без інших людей?

Отже, якщо Ягуар та мобільник допомагають, навіть суттєво допомагають реалізувати окрім умов грубого матеріального життя ще й потреби душі: і відносно власної особистості, і стосовно взємин з іншими людьми — може й щастя нікуди не втече.

Що ж то за потреби душі?

  1. Відчути, як співаєш виключно власну та неповторну внутрішню пісню (навіть за відсутності музичного слуху).
  2. Відчути відношення до себе з боку іншої людини (напевно, якийсь позитив?).
  3. Випромінювати самому своє відношення до якоїсь людини (може теж позитив?)
  4. Реалізувати в матерії власний всесвіт (наскільки можливо).
  5. Знайти щось найвище та найцікавіше, або подібне.

Повернемось до добробуту. І як же його оцінювати? Мабуть, тільки комплексно, спираючись, як мінімум, на написане нижче.

Володимир Молчанов (м.Київ)

“Теоретичні підходи дослідження добробуту…”

—— Цитата ——

Концепція людського розвитку в її сучасному вигляді містить такі аспекти: реалізація базових можливостей, співробітництво, справедливість, усталеність, безпека. Базисним принципом концепції є не постійне надання допомоги малозабезпеченим верствам та країнам, а стимулювання розвитку людського потенціалу.

Поняття індивідуального добробуту не зводиться до його економічного аспекту і включає такі показники якості життя, як умови довкілля, праці та відпочинку, доступність освіти, громадський порядок, медичне обслуговування тощо.

Визначальною тезою концепції людського розвитку є положення про те, що люди не потребують безкінечно високого доходу для забезпечення достойного рівня життя. Більш високий дохід у цілому сприяє розширенню людського вибору, але цей вплив знижується зі збільшенням доходу згідно з теорією спадної корисності доходу. Навпаки, витрати на освіту, зміцнення здоров’я, інші аспекти розвитку людей дають значний за обсягом, тривалий за часом та інтегральний за характером економічний і соціальний ефекти.

———— кінець цитати ————

Ось у цій цитаті “аспекти розвитку людей” залишають місце для питань: які там аспекти у Гітлера? про що мріяв Мао-цзе-дун? і куди насправді йшов Александр Македонський? Також цікаво, чи можно вважати “розвитком людського потенціалу” покращення професійних навичок у злодія? Схоже на те, що кожне окреме суспільство саме дає відповіді на всі питання. Протилежні відповіді — у різних суспільств.

І ось вже тоді зрозуміло, що суперечки між телевізором і холодильником нема. А є свій для конкретної спільноти комплекс добробуту, куди «all included». Наприклад, бушмени (південна Африка) жили в добробуті чи ні? Як вони самі вважали? Сучасні німці, найвірогідніше, мають власну думку про добробут.

Далі.

Напевне ніколи не знаєш, що станеться у житті. Уявімо собі підприємця, що вкладає всі свої статки в нову надсучасну важку техніку (хай це буде кар’єрний самоскид). Як відреагує ринок? Під загрозою всі фінанси тої людини. Це теж добробут? Так! Хода в невідоме завжди супроводжується якимось ризиком. Суспільство, що ходить по колу, засинає, а добробут напівсплячої людини має інші критерії. Якраз ця ситуація дратівлива. Людина, що втратила зацікавленість у активному житті, у добрих справах, в своїй роботі (до якої є здібності) — робить вигляд, що це не так; починає шукати виправдання, відхилятися від моральних норм, аби лиш не долучатися до активних дій та не брати відповідальність на себе. Та навіть народження дітей лякає ту людину і сім’я здається обтяжливою. Хитрий розум підказує безліч відмовок, щоби не втручатися ні в які справи, окрім забезпечення користю себе ж, але з бюджету країни. Вкрай небезпечно із боку урядовців та політиків підживлювати такі ситуації, бо настане час, коли суспільство чи згасне, давши місце іншим народам, чи розколеться на дві (може й три) частини. І в одній частині люди матимуть сили й намір активно жити (як тут забути про Ілона Маска?), а в іншій — поглядатимуть на успіхи першої частини та шукатимуть, у який спосіб живитися з того, не додаючи зусиль.

Хто ж насправді має зиск від перекрученої або поламаної конфігурації добробуту? Адже ледацюги, хитруни, навіть шахраї не обтяжують себе будуванням цивілізації, покращенням середовища та такими іншими дрібницями. Сьогодні взяти все, а після нас хоч потоп — їхній підхід. Нормальна сім’я тільки програє від наслідків. Та групи людей, які цілком чітко вирішили, що заради власної вигоди можна брати не тільки продукти своєї праці та власності, не тільки розумну частку природних ресурсів, але й взагалі все, до чого дотягнешся — ось такі групи людей сміливо роблять навіть смертельно небезпечні проекти. Бо що їм до інших людей: було 100 млн., стане 50, скоріш за все того вистачить для функцій обслуги “володарів життя”.

Тож знову про добробут. Хто зможе виділити окремо і достеменно його частку, не втративши цілісність людини та її добробуту? Наприклад: 19 ст., Кавказ, носити увесь час на поясі великий кинджал вагою під 1 кг — чи зручно, чи ознака добробуту? Як знімеш, знайдуться ті, хто скористаються цим і буде погано. Все ж  якісний кинджал є частина добробуту в 19 ст. А сьогодні в Лос-Анжелесі (США) чи це так? Звичайно, ні. Ну… пістолет теж десь 1 кг, але ж він маленький.

Занадто багато речей взємопов’язані в добробуті. Чого там тільки нема! І природа, і власна біологія, і домівка, і гроші, і товари, і захищеність, і розваги, і стабільність. До того ж власна душа все це збира до купи, як і багатенько чого ще.

Добробут ніколи не стане занадто вузьким, бо його конфігурацію робить сама людина, а також це змінюється з часом. Набагато простіше звести добробут до 5-6 показників, що безпосередньо вимірюються, та нерозважливо намагатись оцінювати ними або минуле, або інше суспільство. Занадто часто так і роблять, а потім розчаровано дивуються: чого це ті люди якісь не такі, ми ж пропонуємо файні показники якості життя? Зустрічне питання: а змінити душу ви теж пропонуєте?

Ми йдемо від одного стану добробута до наступного, ми намагаємось компенсувати те, що відсутнє і ми втілюємо в життя власні уподобання про добробут. Ми вчимося і відкладаємо вбік неактуальне, ми бажаємо багато і беремо досяжне, ми помиляємося і знов йдемо своїм маршрутом в житті. Хіба ні?

Та так усі роблять, однак характеристики обраних шляхів занадто відрізняються. Адже кримінал — теж шлях, проте як звичайна людина оцінить добробут на тому шляху? Ну це вже занадто сумно… Тож давайте подумки оглянемо свої маршрути в житті, ще раз відновимо свою картину добробута та підемо далі.

Автор: sk13

23 Comments on "Добробут"

  1. ПТН-ПНХ | 17.08.2019 at 19:23 |

    “давайте подумки оглянемо свої маршрути в житті, ще раз відновимо свою картину добробута та підемо далі”:
    Станом на 1 липня 2019 року в Україні налічувалося 11,3 млн пенсіонерів.

    За інформацією ПФУ, частка пенсіонерів за різними категоріям розподілилися наступним чином:

    за віком (76%) – середня пенсія 3009 грн,
    по інвалідності (12%) – 2547 грн,
    у разі втрати годувальника (6%) – 2853 грн,
    за вислугу років (5%) – 4124 грн,
    соціальні пенсії (1%) – 1571 грн.
    Куди ж далі?
    🙁

    • Навряд чи звернення було до школярів чи до людей похилого віку. Тут навіть про країну не йде мова.

  2. komissar kattania | 17.08.2019 at 21:17 |

    ПТН-ПНХ що до пнсров – всё просто как в задачке про бассейны.

    12 млн пенсров и 12 млн трудоустроенных, т.е 1:1, ЕСВ 920 грн в мес, следовательно это и есть РЕАЛЬНАЯ пенсия украинского псра. Всё, что свыше это надбавки от государства, например, охраняющим РЕЖИМ от народа структурам (судьи, прокуратура, нардепуки, мусарня, журнашлюшки и т.д.) и ….за счёт этого самого народа, в виде другой налоговой повинности.

    Дальнейшие действия тоже не сложно спрогнозировать – надо увеличивать количество рабочих мест и уменьшать количество ртов. С первым не задалось (исторически), а второе сделать проще – поднять размер трудового стажа и возраст ухода на пенсию, что, собственно говоря, ответственно и делает наше правительство. Третий аспект – важен не размер Пособия по нетрудоспособности в связи с достижением определённого возраста (ошибочно именуемое у нас пенсией, чисто совковый подход, якобы награда за ратный труд, хотя наградой за труд, в странах с рыночной экономикой, является заработная плата), а покупательная способность энной суммы денег получаемая пнсром, следовательно есть необходимость в создании условий для эффективного ведения бизнеса особенно мелкого и среднего…, но этого, власть придержащим сидящим на потоках, не интересно и потому слушаем мы одну и ту же жуйку тридцать лет и три года из пустого в порожнее.

  3. Щастя й добробут – то РІЗНІ речі.
    Погляньте психолога з Гарварду –
    оперує соціологічними дослідженнями,
    корисно побачити думку професіонала =
    https://zbruc.eu/node/91437

    • Евгений О. | 18.08.2019 at 09:10 |

      Досить таки цікава стаття. Проте, як на мою думку, малодоречна для загалу.
      Як на мене, то сьогодні для нас усіх значно бажанішими були б стимули до розвитку, а не констатації, за великим рахунком, непереборної марності зусиль в пошуках отого щастя.
      Для певної категорії людей дуже і дуже зручним та бажаним є пропагування замкнутості на примітивних чинниках власного комфорту.
      Адже, окрім згадуваних та деталізованих автором статті за посиланням факторів, ігноруються такі дуже цікаві речі, як відчіття власних досягнень. Наприклад від створеного виробу, винаходу, мистецьких здобутків, вдалих організаційних рішень і таке інше.
      Але такі речі чим далі, тим стають все менше і мнше популярними в широкому загалі. І, як наслідок, все менше і менше молодих людей бачать своє майбутне в дійсно творчій діяльності. Натомість, принцип “не паритись і не грузитись” стабільно набуває домінуючої ролі.

      Передивившись чисто з цікавості інші матеріали того ресурсу, відчув певне занепокоєння з приводу цілісності нашого суспільства в майбутньому.
      Але то вже зовсім інша справа…

      • Лариса | 18.08.2019 at 13:42 |

        А sk13 взагалі якийсь особливий, не для широкого загалу. Це комплімент.

        • Евгений О. | 18.08.2019 at 18:10 |

          Перепрошую, ви трошки не про те.
          Малась на увазі стаття за посиланням Andy | Серпень 17, 2019 at 21:27.
          Під дописом якого і був розміщений мій допис.

          • Лариса | 19.08.2019 at 13:19 |

            Вибачте. Помилилась трохи. Але комплімент в силі))

    • Наші статті — справді про РІЗНІ речі. В моїй — легкий, життєвий, інтегральний погляд. Адже як організм цілісний, хоч і ортопед, і отоларінголог є різними спеціалістами, — так і в моїй статті можно просто окинути оком ситуацію. Подивитись інтегрально, причому далеко не на все. Але ця стаття не про далечінь, ні, ця стаття про те, як живете ви чи ваші сусіди. Та якщо хтось не хоче читати про дуже складні речі простою мовою, то навіщо читати і коментувати?

      • Евгений О. | 18.08.2019 at 11:24 |

        В тому- той справа, шановний sk13.
        А ще в тому, що розумінню складних речей вчаться. Як правило все життя.
        Але для дуже багатьох яскрава шильдочка звання від відомої контори подекуди стає вимикачем критичного, а іноді і взагалі мислення.
        Чим і користуються. І не завжди з чесними намірами.

  4. Дякую, хороша стаття

  5. Укроп | 17.08.2019 at 21:59 |

    Цікава стаття, хоча і як завжди у автора sk13 націлена більше не на поточні інтереси та проблеми, а “вперед і вгору”. Теж інколи приходять подібні думки… У часи есесеру система досить майстерно направляла природнє бажання людини до чогось вищого, ніж власний особистий добробут, на “велікіє стройкі”, де людина відчувала що те, що вона робить, має сенс куди вищий, ніж її власне життя. І це будо добре у моральному плані для людей. Тому що питання “а навіщо ми живемо?” колись та виникне у морально зрілої людини. Мені зараз здається що суспільство прагматизму вбило у людини це відчуття – причетності до чогось вищого. Планета стала занадто маленька для людей тому вони і чубляться за ресурси одне з одним на її поверхні, а насправді – нам пора вже “виходити з колиски”, це дасть і сенс життя людству, і заняття найбільш активним верствам. Я про космічну експансію людства… Незалежно, чи є ще десь інші цивілізації, чи ні, але навколишній простір на багато і багато світлових років – належить нам “по праву первородства”, от цим і треба колись буде зайнятися… І наша гризня “на маленькій кульці” стане тим, чим вона і є насправді – дитячим тузанням у пісочниці… На жаль, поки що розвиток науки не дозволяє, але ніщо не стоїть на місці, колись та дозволить і якщо ми доживемо до цього моменту живими та цілими (бо пісочниця дуже маленька та крихка), то оце і буде початком справжньої історії людства. Простір навкруги – колосальний, люди – це все ваше, беріть і не чубтеся за “це моя машинка” в пісочниці! А поки що – “найтемніше буває перед світанком”…
    PS Пробачайте, більш дивного коменту у мене мабуть не було, втім матеріал статті такий же само абстрактний 🙂

    • Vadym Kuzmenko | 18.08.2019 at 00:48 |

      Дякую, друже!

    • Андрій Дар | 18.08.2019 at 09:55 |

      Так, дякую! Кращий комент.

    • Укроп | 18.08.2019 at 11:58 |

      Дякую, шановні друзі!

    • Albert | 19.08.2019 at 00:15 |

      “общество прагматизма убило у человека ощущение – причастности к чему-то высшему”
      ——
      мысль странная, если её оценка исходит из всеобщего прагматизма, но если бы представить, что эта мысль исходила из точки отсчёта 14-ти млрд. лет, в ней бы сквозило такое же сожаление и она не казалась бы такой странной

  6. Санто | 17.08.2019 at 22:32 |

    Так, щастя і добробут пов’язані. Для мене – таким чином, щоб побут не поглинав надто багато часу. Юнацький максималізм вже давно залишився позаду, тому я прибираю в квартирі, коли там стає брудно, або незручно. Але адж ніяк не щовихідних, як в молоді роки. Для полегшення буття я маю робот-пилосос, мікрохвильовку, електрочайник і посудомийну машину. Метеостанцію з зовнішнім датчиком, щоб не бігати до термометра на вікні. Навряд чи зі мною хтось буде сперечатися в тому, що з часом батарейки організму сідають. І якщо років з двадцять тому робив те, що хотів, і ще мав час і натхнення робити те, що треба, то тепер робиш лише те, що необхідно, а те, що хотів би робити – або перестало цікавити, або шкідливе, або стало звичкою. Не уявляю собі, чим живуть мої сусіди – мої ровесники. В них те, що я назвав би “євроремонт”, ніде немає ні пилинки, кухня – наче щойно з меблевого магазину, хоча по плиті видно, що нею користуються. З побутової техніки – пральна машина і два телевізори – в залі і на кухні. Чим живуть ці люди? Чим живуть такі люди? От, вони поклали життя на алтар добробуту, як його уявляли. А далі? Так, у них є дача, а у дочки – машина. Вони роблять закрутки і цією машиною восени привозять їх додому. Пригощали. Жахливо несмачні, а в овочеве асорті морква порубана прямо з землею – для більшої органічності, мабуть. Яке життя більш справжнє – моє на ЛО чи їхнє на дачі? Питання ці зайо… Далі цитувати Митця не буду. Але питання ці зайо…ли мене і молодого. Відповідь виявилася простою – кожен сам творець свого щастя. Але цю відповідь не дадуть ні книги, чи, як модно зараз, тренінги. Її отримаєш лише добряче поживши. І ще є речі, які я хочу побачити на власні очі – вільний Крим і падіння запарєбрика. І так, я піду на Народний Парад. Слава Україні!

  7. Дмитрий | 18.08.2019 at 06:57 |

    Вот интересно, считает ли плешивый себя счастливым?…)

  8. Лариса | 18.08.2019 at 13:46 |

    Анекдот:
    Встречаются двое новых русских и один спашивеет другого:
    – Почему ты такой грустый?
    – Я купил новогодние игрушки, а они оказались подделкой.
    – Как это? Не блестят? Не яркие?
    – Яркие, блестят. Не радуют…

  9. Олександр Таллінн | 18.08.2019 at 16:52 |

    На мій погляд це не стаття, а проповідь. Дякую.

  10. Крайон | 18.08.2019 at 16:56 |

    Критерій добробуту – власний генератор бескоштовної електроенергії потужностю до 3 … 5 .. 15 кВт на побутові цілі (опалення, гаряча вода, приготування їжі …).

    Технічні рішення вже існують. Увага – бескоштовно і без обмеження в часі.

    Це – перший крок. …

    • Евгений О. | 18.08.2019 at 18:08 |

      І настануть світлі часи, коли у вас все буде і вам за це нічого не буде………

  11. Albert | 19.08.2019 at 01:07 |

    ягуар и москвич одинаково долго стоят в пробке

Comments are closed.